Ontwikkeling employer brandingsstrategie - Trajectum

Met ruim 1.700 medewerkers wordt er bij Trajectum dagelijks hard gewerkt aan de specialistische behandeling en begeleiding van mensen met een licht verstandelijke beperking en onbegrepen en risicovol gedrag. Een complexe doelgroep cliënten dat uiterst geschikt personeel behoeft om deze behandeling en begeleiding in goede banen te leiden. Werken bij Trajectum is niet aan iedereen besteed en in de huidige arbeidsmarkt is het hard concurreren met andere zorgorganisaties om de beste zorgprofessionals binnen te halen. Kortom; Trajectum stond begin 2019 voor een uitdaging op gebied van werving.

Trajectum vroeg QOORE om hen te helpen met het neerzetten van effectieve en goede recruitment. Goede recruitment is niet van de één op de andere dag geïmplementeerd. Het is een combinatie van verschillende activiteiten, processen en continue aandacht. Eén van de onderwerpen waar QOORE mee aan de slag is gegaan is het definiëren en oppoetsen van het werkgeversmerk van Trajectum.

Werkgeversmerk Trajectum

Trajectum is een prachtige organisatie waar erg bijzondere dingen worden gedaan met cliënten. Er werken heel veel talentvolle, gepassioneerde mensen die ontzettend betrokken zijn bij alles van wat ze doen. Maar Trajectum is ook een bescheiden organisatie en zij waren niet gewend zichzelf op de arbeidsmarkt als interessante werkgever te positioneren. Dus we zijn begonnen met de basis. Wie zijn wij als werkgever? Waar staan wij voor? Wat doen we wel? Wat doen we juist niet? Welke mensen zijn ambassadeurs van de organisatie? Waarom werken zij bij Trajectum?

Al snel kwam naar voren dat Trajectum staat voor de kernwaarden Trots, Samen en Ambitie. Dit is wat mensen kenmerkt, bindt en drijft in hun werk. Gericht zijn we aan de slag gegaan met het verzamelen van content. Foto’s, interviews, verhalen van medewerkers, verhalen van cliënten. Het merk Trajectum werd steeds meer zichtbaar en herkenbaar. We hebben deze content vertaalt naar de wervingsactiviteiten van Trajectum. Dus in plaats van alleen vacatures uit te zetten, vertelt Trajectum nu een verhaal. Een verhaal over wie zij zijn, wat ze doen en wat het werken bij Trajectum zo gaaf maakt. Helemaal in lijn met het employer brand heeft QOORE in samenwerking met een marketingbureau een werkenbij-site ontwikkeld (zie www.werkenbijtrajectum.nl).

Het resultaat

Een onderscheidend en passend employer brand levert een aantal zaken op. Allereerst zien wij dat het de wervingsactiviteiten bij Trajectum een flinke boost heeft gegeven. De sollicitaties zijn flink toegenomen en ook de kwaliteit van sollicitanten is toegenomen. Maar ook naast de werving heeft het Trajectum iets opgeleverd, namelijk trots. Medewerkers van Trajectum zijn trots op hun organisatie en worden vanzelf steeds meer ambassadeur. En dit heeft natuurlijk ook geweldig effect op de werving!


Deel dit artikel:

   

Onze diensten