10 tips voor een succesvolle werkenbij-site!

Door: Jannika Uitslag | Leesduur: 3 minuten

Een werkenbij-site of recruitmentsite is een erg belangrijke tool in het recruitmentproces. Een werkenbij-site is een specifieke website gericht op het benaderen en aanspreken van de potentiële nieuwe collega’s van jouw organisatie. Maar wat maakt een werkenbij-site nu een goede site? Welke elementen zorgen nu voor succes en welke juist niet? Wij geven je 10 tips over hoe je snel extra winst kunt behalen met jouw werkenbij-site.


1. Zorg voor een goede mobiele versie van de werkenbij-site

Een echte hygiënefactor anno 2020 is zorgen voor een goede mobiele versie van de werkenbij-site. Waarschijnlijk bezoekt meer dan de helft van de bezoekers de website via een mobile device. Toch zien we dat veel organisaties hier geen rekening mee houden of hier te laat achter komen. Tip; draai het eens om! Begin met het bouwen van een site op basis van een mobile device en kijk daarna hoe je deze in een mooie desktopversie krijgt.

2. Laat zien we je bent

Een werkenbij-site is de perfecte plek om jouw employer band neer te zetten. Zorg voor een onderscheidende positionering, verwerk dit in een pakkende boodschap en gebruik de werkenbij-site om je boodschap over te brengen. Maak het persoonlijk, oprecht en authentiek. Mensen zijn op zoek naar herkenning en aansluiting wanneer zij zich oriënteren op een nieuwe baan en het werkgeversmerk van een organisatie is hierin van grote waarde.

3. Werk met specifieke landingspagina’s

Heb je binnen een organisatie te maken met verschillende soorten doelgroepen, zorg dan dat je verschillende landingspagina’s hebt voor deze doelgroepen. Hiermee kun je enkel de relevante content voor de specifieke doelgroep laten zien. Hierdoor voelen zij zich nog meer aangesproken en is de kans op een sollicitatie het grootst.

4. Maak het makkelijk

De werkenbij-site is er voor de (latent)werkzoekende! Houd dit in gedachten bij het bouwen van een site en denk vooral aan hoe de werkzoekende het zo makkelijk mogelijk gemaakt kan worden. Zorg voor een helder vacatureoverzicht met daarin gebruiksvriendelijke filters. Vaak gebruiken organisaties hun ATS als basis van het vacatureoverzicht. Dit kan, maar wees je er bewust van dat de interne gebruiker een ander doel nastreeft als de werkzoekende op je site. Ook in het sollicitatieformulier zit vaak een hoop afbreukrisico’s. De sollicitant komt van een prachtige werkenbij-site ineens terecht in een kaal, omslachtig en lang sollicitatieformulier. Laat het hier niet liggen!

5. De kracht van beeld

‘Een plaatje zegt meer dan 1.000 woorden’, dus maak gebruik van eigen (!) beeldmateriaal. De werkenbij-site is de plek om mensen te laten zien waarom ze bij jou moeten werken. Foto’s van collega’s, de leidinggevende, teamuitjes, het kantoor, gewonnen onderscheidingen etc.. Deze beelden roepen direct een bepaald gevoel op en zullen de potentiële nieuwe collega waarschijnlijk langer bijblijven dan de vacaturetekst.

6. Push the button

Buttons op een website hebben een functie. Ze helpen de bezoekers van je website om dat te doen waar ze voor komen. Buttons zorgen ervoor dat mensen gaan converteren en op een werkenbij-site is het doel uiteraard solliciteren. Een goede button valt op, staat op de juiste plek, heeft de juiste kleur en zet aan tot actie!

7. SEO-proof

Aan een prachtige site zonder bezoekers heb je niets, dus zorg ervoor dat jouw werkenbij-site SEO-proof is. Verdiep je in de wereld van zoekwoorden en optimaliseer je site technisch en inhoudelijk voor vindbaarheid via Google. Het begint met je goed verdiepen in waar jouw talentendoelgroep op zoekt.

8. Informeer over het proces

Uit onderzoek blijft dat sollicitanten graag willen weten wat zij kunnen verwachten gedurende een sollicitatieprocedure. Informeer daarom de sollicitanten hier vooraf over. Je kunt dit op een leuke, visuele manier weergeven op de website.

9. Laat gerelateerde vacatures zien

Is de werkzoekende niet 100% overtuigd van een vacature, zorg ervoor dat je hem/haar behoudt op de site en aanzet om verder te zoeken. Het laten zien van gerelateerde vacatures is hier een erg handige manier voor. Aandachtspunt hierbij is wel dat de vacatures ook echt aan elkaar gerelateerd moeten zijn!

10. Bied een JobAlert aan

Als een product bij een webwinkel even niet op voorraad is, kun je als bezoeker meestal een alert installeren die je het meldt als het product weer beschikbaar is. Handig? Zeker! Geef de bezoekers van jouw werkenbij-site de optie zich aan te melden voor een JobAlert. Hiermee breng je de potentiële sollicitant ervan op de hoogte wanneer er een nieuwe vacature online staat.

Succes met het optimaliseren van jouw werkenbij-site! Mocht je meer willen weten over dit onderwerp, neem dan contact op met Jannika Uitslag. We adviseren je graag!


Deel dit artikel: